انواع حملات امنیتی در شبکه

انواع حملات امنیتی در شبکه

انواع حملات امنیتی در شبکه

در مقاله قبل با عنوان “امنیت شبکه چیست ؟” به اهمیت این موضوع در کسب و کارها پرداختیم. در این مطلب با دسته‌بندی انواع حملات امنیتی در شبکه بیشتر آشنا می‌شویم.

۶۰ درصد از کسب‌ و‌ کارهای کوچک در فاصله زمانی ۶ ماهه پس از حملات شبکه‌های کامپیوتری و از دست دادن اطلاعات با شکست مواجه شده و کسب‌و‌کارشان متوقف می‌شود. آگاهی از شیوه­‌ها و استراتژی­‌های انواع تهدیدات شبکه بیش‌ از پیش اهمیت دارد. 

خوشبختانه، نیازی نیست برای کسب آگاهی از انواع اصلی حملات امنیتی به شبکه­‌ها یک تیم متخصصین فرآیندهای دفاعی حوزۀ آی‌تی را استخدام کنید و یا از دانش آن‌ها استفاده کنید شما می‌توانید از خدمات مشاوره   شبکه پردازان فراامن  بهره مند شوید.

بدافزار (Malvare)

بدافزار یک نسخۀ مخرب نرم‌افزار است که هکرها در شبکۀ شما راه‌اندازی کرده و می­تواند انواع تهدیدات شبکه‌های کامپیوتری را ایجاد کند. اگرچه معمولاً بدافزارها از طریق اقدامات اشتباه انسانی همچون کلیک بر لینک­‌های غیراستاندارد دارای باگ­‌های بدافزاری و یا دانلود فایل­‌های غیرقانونی به سیستم آن‌ها نفوذ می‌کنند! هکرها با استفاده از حملات اجتماعی و یا شبکه­‌هایی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره شد دست به این اقدام می‌­زنند. اغلب هکرها بدافزارها را با اهداف ذیل و بدون آگاهی شما به‌کار می‌­گیرند:

  • انتقال داده‌­ها به خارج از سیستم شما
  • ردیابی نحوۀ استفاده از کامپیوتر، تاریخچۀ فایل‌­هایی که به آن‌ها سر زده‌­اید، فعالیت بر روی مانیتور و حتی تعداد دفعات فشار دکمه­‌ها
  • دسترسی به دوربین و یا میکروفون کامپیوتر شما
  • تحت کنترل درآوردن سخت‌افزار دستگاه شما به‌طور کامل
  • فیشینگ (Phishing)

 

اگرچه برنامه­‌های فیشینگ دارای اشکال گوناگونی هستند اما هدف اصلی همه آن‌ها مجاب کردن یک فرد حقیقی به افشای اطلاعات حساس است. این اطلاعات ممکن است مواردی همچون اطلاعات مهم کسب‌ و کار اعم از پسوردهای شبکه و یا اطلاعات شخصی همچون ایمیل، شمارۀ کارت شناسایی، حساب­‌های بانکی و تاریخچۀ درمانی را شامل شوند.

معمولاً عملیات فیشینگ نسبت به انواع دیگر فرآیندهای هک کردن داده‌­ها موفق‌­تر است، چراکه از طریق «لمس» دکمه توسط افراد به اطلاعات موردنظر دسترسی پیدا می­‌کند. هکرها  نقطۀ موردنظر بدافزار را در کامپیوتر شما نصب کرده و یا شما را مجاب می­‌کند دقیقاً اطلاعاتی را که به دنبال آن است وارد کنید و در این بازۀ زمانی همچنان تظاهر می­‌کند که فردی شناخته‌شده است.

هکرهای فیشینگ اغلب پیام­‌ها را به نحوی ارسال می­‌کنند و اطلاعات را به‌گونه‌ای جلوه می‌­دهند که گویی از منبعی موثق آمده‌­اند. این اطلاعات همچنین ممکن است مانند ایمیل­‌هایی از افرادی که می‌­شناسید همچون همکار و یا بانکی که در آن حساب دارید همراه با لینک‌هایی که شما را به یک وب‌سایت نامعلوم ارجاع می­‌دهند و یا خدمات مورداستفادۀ شما به نظر برسند.

حملۀ منع سرویس (Denial of service Attack – Dos)

یکی دیگر از حملات امنیتی در شبکه، حملات منع سرویس است. همان‌طور که از اسم آن پیداست، هنگامی رخ می‌­دهند که هکرها یک شبکه را با بمباران ترافیک مواجه می­‌کنند، به‌نحوی‌که آن وب‌سایت قادر به فعالیت نیست و این به آن مفهوم است که خدمات آن منع شده تلقی می‌­شوند.

این نوع جریان سیل‌آسای شبکه (network flooding) قدرتمند است، چراکه به آن مواردی حمله می‌­کند که مشتریان در کسب و کار خود به آن نیاز اساسی دارند. به‌علاوه، این حملات از نقاط حملۀ متعددی ارسال می­‌شوند به‌نحوی‌که کامپیوترها و یا برنامه‌­های کامپیوتری متعددی همگام‌سازی می‌شوند تا به یک شبکۀ کسب‌وکار حمله کنند و یا ترافیک­‌های ویرانگر ایجاد کنند و اگرچه، حملات منع سرویس الزاماً داده­‌ها را استخراج نمی‌­کنند، پرهزینه و تضعیف‌کننده هستند. به‌علاوه، ممکن است این حملات حاکی از آن باشند که زیرساخت کلی آی‌تی کسب‌ و کار کوچک شما کاملاً مطابق استانداردها نبوده و نیازمند توجه جدی است.

سرقت نشست­ (Session Hijacking)

هنگامی که افراد از اینترنت استفاده می­‌کنند، جستجوی انجام‌شده توسط آن‌ها با استفاده از یک آی دی نشست منحصربه‌فرد دسته­‌بندی می­‌شود. این آی دی نشست امکان فعالیت‌­های اینترنتی را برای افراد فراهم می­‌آورد، چراکه هویت افراد و موارد مورد درخواست آن‌ها را برای سرورهای نزدیک مشخص می­‌کند. در ادامه، آن سرورها اطلاعات مذکور را به دستگاه مورداستفادۀ شما منتقل کرده و شما به شکل معمول، به جستجو در گوگل، خرید، ارسال ایمیل و ارسال پیام فوری ادامه می‌­دهید.  این نمونۀ پیچیده­‌ای از هک کردن است که از دست رفتن داده‌­ها در حجم وسیع و به شکل ناگهانی را به دنبال دارد.

اصولاً سرقت نشست مانند فردی است که مخفیانه از وقایع نشست­‌های منحصربه‌فرد آگاه است. آی دی که دستگاه شما را به یک سرور نزدیک مرتبط می­‌کند دیگر محرمانه نیست و هکرها این امکان را می­‌یابند که به شکل کامپیوتر و یا تلفن همراه شما ظاهر شده، اطلاعات جستجو را سرقت کرده و سپس، به اطلاعات دیگر در سرورهای دیگر دست یابند.

حملات جستجوی فراگیر (Brute Force Attacks)

در دیگر انواع تهدیدات امنیتی به داده‌­ها، هدف فریب دادن کاربران و یا نفوذ به سیستم­‌های دفاعی است، در حالیکه حملات جستجوی فراگیر به صورت کاملا ساده و مستقیم است. آزمون و خطای فراوان برای واردکردن پسورد در یک شبکه مشخصۀ بارز حملات سایبری با استفاده از استراتژی­‌های جستجوی فراگیر است. بسیاری از این حملات مبنی بر نرم‌افزارهای سفارشی است که در عرض یک دقیقه صدها ترکیب­ گوناگون از پسوردها را امتحان کرده و فرآیند هک کردن را تسریع می­‌کنند و تنها از طریق یک نقطۀ ورودی واحد، امکان دسترسی به کل داده­‌های یک شبکه را فراهم می‌­کنند.

شرکت شبکه پردازان فراامن  برای ارتقاء امنیت شبکه شما توسط متخصصان خود، برنامه‌ریزی دقیقی را انجام می‌دهد تا خدمات گسترده در حوزه امنیت شبکه را به شما ارائه دهد.
برای اطلاع از نحوه ارئه خدمات امنیت شبکه توسط متخصصان مشاوره شبکه و تعرفه پشتیبانی شبکه با ما تماس بگیرید.

مزایای امنیت شبکه

علاوه بر جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات و شیوه­‌های هک که در مقاله امنیت شبکه به آن‌ها اشاره‌شده، مزایای گوناگون امنیت شبکه در کنار یکدیگر به تقویت تمامی بخش­‌های کسب‌ و کار شما کمک می­‌کنند.

حفظ سرمایۀ مالی:

در کسب‌وکار، همواره آینده‌نگر بودن نسبت به واکنش نشان دادن پس از وقوع اتفاقات مقرون‌به‌صرفه تر است. به خطر افتادن امنیت شبکه ممکن است به مفهوم از دست رفتن کسب‌ و کار، مجازات­‌های تخطی از استانداردها، هزینه‌­های حقوقی، جریمه‌­های کسب‌ و کار و حتی مهم­‌تر از آن، کابوسی شبانه برای سود و درآمد کسب‌وکار شما باشد.

صرفه‌­جویی در زمان:

بسیاری از افراد تصور می­‌کنند اقدامات انجام‌شده برای ارتقای سیستم‌­های دفاعی آی‌تی نسبت به فرآیند رفع مشکلات آن‌ها، زمان بیشتر و فرآیند پیچیده‌­تری نیاز دارند. این افراد سخت در اشتباه هستند! بروز هرگونه عیب و نقص در داده‌­ها و یا فعالیت‌­های پنهان حوزۀ آی‌تی مستقیماً بهره‌­وری، خدمات و پیشرفت آیندۀ کسب‌ و کار شما را تحت‌الشعاع قرار می­‌دهد.

بهبود عملیات:

شبکه­‌ای که دارای امنیت بیشتر و ساده‌­تر است، دارای بهره­‌وری بیشتر، عملکرد بهینه­ و قابل کنترل­‌تر است.

افزایش پیروی از قوانین:

امروزه، اغلب صنایع نوعی هیئت قانون‌گذاری دارند که مقررات و رهنمودهای مرتبط با امنیت سایبری را تدوین می­‌کنند. ارتقای امنیت شبکه، تلاش­‌های شما در زمینۀ پیروی از قوانین را تقویت می­‌کند.

به حداقل رساندن وقایع فاجعه‌بار مرتبط با داده­‌ها:

این مسئله ارزش تکرار را دارد که یک سیستم امنیت شبکۀ قوی که استراتژی­‌های گوناگونی را مورداستفاده قرار می­‌دهد کارآمدترین شیوه محسوب می‌­شود.

شیوه‌­های محافظت از شبکه و حفظ امنیت آن:

شمار زیادی از اقدامات عملی وجود دارند که کسب‌ و کار کوچک شما می­‌تواند به‌منظور محافظت از حملات امنیتی در شبکه و تقویت آن به انجام برساند.

یک سیستم عملیاتی ارتقا یافته و نرم‌افزار آنتی‌ویروس :

درصورتی‌که الگوهایی که پیشرفت‌­های امنیتی بر اساس آن‌ها شکل می­‌گیرند قدیمی و منسوخ باشند، این پیشرفت‌­ها دچار مشکل می‌شوند. در مورد کسب‌وکارهای کوچک، این مسئله اغلب اوقات به مفهوم به‌روزرسانی سیستم عملیاتی ویندوز است، اگرچه برنامه­‌های عملیاتی مهم کامپیوتری همچون لینوکس و برخی فایروال­‌ها را نیز شامل می­‌شود.

برنامه‌­ریزی برای ایجاد اصلاحات منظم تضمین می‌­کند که نقاط ضعف توسط آپدیت­‌های اعمال‌شده از سوی فروشندگان و سازندگان نرم‌افزارها برطرف می‌­شوند. این اقدام یک اقدام ابتدایی ضروری برای محافظت داده­‌ها از حملات امنیتی در شبکه محسوب می‌­شود.

کنترل دسترسی:

کنترل دسترسی از طریق پسورد و یا شناسایی آی دی، به مفهوم آن است که تنها افراد خاصی می­‌توانند مجموعۀ خاصی از داده‌­ها را در شبکۀ شما قرار دهند. کنترل دسترسی مهم­ترین شیوۀ تقویت نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و فایروال محسوب می­‌شود و از طرفی نیز، تعداد افرادی را که داده‌­های غیرمجاز را مشاهده، کپی و یا ارسال می­‌کنند محدود می­‌کند.

به‌کارگیری شیوۀ ادغام هایبرید و ذخیره‌سازی ابر عمومی :

سیستم‌­های ابر هایبرید (Cloud Storage) همان قابلیت­‌های اپلیکیشن‌های عمومی مبتنی بر اینترنت را به شما ارائه می‌­دهند و درعین‌حال، امنیت و قطعیت ابر خصوصی را نیز دارا هستند. بدین طریق، داده­‌های شما به شیوه‌­های متنوع‌­تری ذخیره‌شده و بنابراین، امکان دسترسی غیرمجاز به آن‌ها کمتر می­‌شود و این در حالیست که همچنان امکان دسترسی به اکثر منابع دیجیتالی که کسب‌وکار شما پیش‌تر به آن‌ها دسترسی داشته نیز فراهم است. به‌علاوه، می­توانید از طریق خدمات رایانش ابری اطمینان کسب کنید که با تمامی اپلیکیشن­‌هایی که کسب‌وکار شما به آن‌ها نیاز دارد تعامل مثبت دارید.

فیلترهای محتوای وب:

فیلترهای محتوای وب مجموعۀ دیگری از شیوه­‌های کنترل درونی هستند که می­‌توانید آن‌ها را برنامه‌نویسی کنید. این فیلترها به شما کمک می‌کنند از دسترسی سخت‌افزارهای کارمندان خود به وب‌سایت‌های مشکوک جلوگیری کرده و آن‌ها را در مقابل ویروس­‌ها و بدافزارها محافظت کنید.

بک آپ گرفتن منظم از داده‌­ها:

اگرچه این امر بسیار بدیهی به نظر می‌­رسد، بسیاری از کسب‌وکارها هنوز هم از یک سیستم جامع بک آپ گرفتن از داده­‌ها در مقابل حملات امنیتی در شبکه برخوردار نیستند. درواقع این بک آپ‌­ها آخرین مکانیسم دفاعی شما در مواقع دسترسی غیرمجاز به داده­‌ها هستند و امکان دسترسی مجدد به داده‌­های ازدست‌رفته و یا آسیب‌دیده را برای شما فراهم می­‌کنند.